Beställning och kundtjänst sker via
LogistikTeamet Sverige AB Telefon: 019-20 69 41 (Öppettider 08.00 till 16:30) E-post: [email protected] Länk: www.logistikteamet.se |
Frågor om läromedel, reklamation och utbildning:
Gullow Förlag & Utbildning Telefon: 0380-136 67 Mobil: 070-5983667 E-post: [email protected] Bollebo 1
571 92 Nässjö |
Om författaren till metodiken
Gullan Löwenbrand Jansson är läspedagog och fil mag i specialpedagogik med inriktning
mot läs- och skrivsvårigheter. Hon har som lågstadielärare och speciallärare/pedagog lång erfarenhet av undervisning när det gäller elever i lässvårigheter. Hon har också under ett flertal år varit utredare av läs- och skrivsvårigheter på EMIR, ett Läspedagogiskt Centrum.
Gullan har under senare år aktivt arbetat med att utveckla och utpröva en metodik för läsinlärningen, där inte bara bokstaven är viktig och syns utan där också bokstavens ljud (fonemet) görs lika synligt. Materialet till denna metodik - FonoMix Munmetoden - blev färdigt för utgivning våren -07 med produktionsstöd från Specialpedagogiska Institutet. Gullan håller nu kurser i metodiken dels för förskollärare i förskola och förskoleklass och dels för klasslärare år 1-2 och speciallärare/specialpedagoger.
Gullan Löwenbrand Jansson är läspedagog och fil mag i specialpedagogik med inriktning
mot läs- och skrivsvårigheter. Hon har som lågstadielärare och speciallärare/pedagog lång erfarenhet av undervisning när det gäller elever i lässvårigheter. Hon har också under ett flertal år varit utredare av läs- och skrivsvårigheter på EMIR, ett Läspedagogiskt Centrum.
Gullan har under senare år aktivt arbetat med att utveckla och utpröva en metodik för läsinlärningen, där inte bara bokstaven är viktig och syns utan där också bokstavens ljud (fonemet) görs lika synligt. Materialet till denna metodik - FonoMix Munmetoden - blev färdigt för utgivning våren -07 med produktionsstöd från Specialpedagogiska Institutet. Gullan håller nu kurser i metodiken dels för förskollärare i förskola och förskoleklass och dels för klasslärare år 1-2 och speciallärare/specialpedagoger.

Anna Larsson är en engagerad, erfaren och kunnig förskollärare och FonoMixpedagog.
Hon har sedan 2010 använt metoden i sin undervisning i främst förskoleklass men även i specialundervisning åk 1-6 samt i
förskolans läsförberedande arbete.
Anna har under flera år varit med och hållit kurser i metoden tillsammans med Gullan Löwenbrand Jansson som utvecklat FonoMix Munmetoden. Annas stora engagemang för tidig läsinlärning med FonoMix gör att hon nu också håller kurser speciellt riktade mot personal inom förskoleklass och förskola men även för skolans personal i åk 1-3. Bakgrunden till engagemanget är Annas mycket positiva erfarenheter av FonoMix i den egna undervisningen, erfarenheter som nu ytterligare stärkts av den nya forskningen om FonoMix i F-klass som publicerades i mars 2017 (L. Fälth, S. Gustafsson, I. Svensson) och som visar på betydande effekter i elevernas läsning av ord även upp i åk 1.
Annas fokus i kurser och föreläsningar är FonoMix Munmetoden och hur man med den på ett roligt, konkret och engagerande sätt kan hjälpa barn att lyckas i den tidiga läsinlärningen. Detta gäller även barn som uppvisar svårigheter med ljud och bokstäver. Och Anna instämmer helt med prof emeritus Ingvar Lundberg, där han i sitt kapitel i FonoMix Handledning säger: "Ingen ska behöva misslyckas".
Hon har sedan 2010 använt metoden i sin undervisning i främst förskoleklass men även i specialundervisning åk 1-6 samt i
förskolans läsförberedande arbete.
Anna har under flera år varit med och hållit kurser i metoden tillsammans med Gullan Löwenbrand Jansson som utvecklat FonoMix Munmetoden. Annas stora engagemang för tidig läsinlärning med FonoMix gör att hon nu också håller kurser speciellt riktade mot personal inom förskoleklass och förskola men även för skolans personal i åk 1-3. Bakgrunden till engagemanget är Annas mycket positiva erfarenheter av FonoMix i den egna undervisningen, erfarenheter som nu ytterligare stärkts av den nya forskningen om FonoMix i F-klass som publicerades i mars 2017 (L. Fälth, S. Gustafsson, I. Svensson) och som visar på betydande effekter i elevernas läsning av ord även upp i åk 1.
Annas fokus i kurser och föreläsningar är FonoMix Munmetoden och hur man med den på ett roligt, konkret och engagerande sätt kan hjälpa barn att lyckas i den tidiga läsinlärningen. Detta gäller även barn som uppvisar svårigheter med ljud och bokstäver. Och Anna instämmer helt med prof emeritus Ingvar Lundberg, där han i sitt kapitel i FonoMix Handledning säger: "Ingen ska behöva misslyckas".